I. Dane osobowe:
Marta Bogdanowicz
e-
marta.bogdanowicz@wp.pl
II. Wykształcenie: wyższe
1966 Uniwersytet Jagielloński – uzyskany tytuł magistra psychologii ze
specjalizacją z zakresu psychologii klinicznej; praca magisterska nt. „Próba psychoterapii
w przypadkach niepowodzeń szkolnych”, pod kierunkiem prof.dr hab. Marii Susułowskiej
1976 Uniwersytet Gdański -
praca doktorska nt. „Psychologiczna analiza trudności w pisaniu u dzieci”, pod kierunkiem
prof.dr hab.Józefa Rembowskiego
1987 Uniwersytet Gdański -
psychologii; praca habilitacyjna nt. „Integracja percepcyjno-
trudności w czytaniu u dzieci”.
2000 Uniwersytet Gdański -
Staże naukowe:
1) Univerzita Carolinum w Pradze, Rep.Czeska (1978)
2) University of Wales, Bangor, UK (1995)
3) University of Oxford, UK (1995, 1996)
4) Princeton Child Development Institute, USA (2005)
5) Uniwersytet w Kłajpedzie, Litwa (2006, 2007, 2014)
6) Uniwersytet w Santiago de Compostela, Hiszpania (2012)
7) McGill University w Montrealu, Kanada (2012, 2015)
Wykształcenie zawodowe i specjalizacje:
1) Specjalista II stopnia w zakresie psychologii klinicznej dziecka (GD 0032,1985);
2) Międzynarodowy trener Metody Ruchu Rozwijającego (International Sherborne Cooperation ISCO)
(UK, nr 9/94).
III. Doświadczenie zawodowe i organizacyjne
1966 -
Dzieckiem w Gdańsku -
psychologii klinicznej dziecka)
1972 -
1976 -
1987 -
1991 -
1992 -
1993 -
1995 -
1999 -
2002 -
2005 -
2005 -
2008 -
2014 -
Zajęcia dydaktyczne prowadzone zagranicą (kursy, cykle wykładów) :
Litwa (Uniwersytet Wileński -
IV. Obszary badawcze oraz działalność naukowa i aplikacyjna
Obszary badawcze:
1. psychologia kliniczna dziecka, w tym szczególnie problem specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania: dysleksja, dysortografia i dysgrafia oraz problemy związane z leworęcznością; upowszechnienie problematyki dysleksji rozwojowej (pierwsze monografie skierowane do nauczycieli i rodziców (1983, 1993); wprowadzenie do polskiej literatury zdefiniowanych terminów takich jak dysortografia, dysgrafia, ryzyko dysleksji, głęboka dysleksja, integracja percepcyjno-
W obszarze leworęczności opublikowanie jedynej w Polsce książki na ten temat pt. Leworęczność u dzieci oraz we współautorstwie wydanie jedynych zeszytów ćwiczeń dla tych dzieci w celu wdrożenia specjalistycznej metodyki pisania.
Badania (w zespole) nad jakością życia osób z Zespołem Marfana – rzadką chorobą genetyczną
2. diagnoza rozwoju dziecka – ponad 35 metod diagnostycznych (testów, kwestionariuszy, prób eksperymentalnych, skal obserwacji), w tym diagnoza specyficznych zaburzeń uczenia się czytania i pisania – 25 metod diagnostycznych dla dzieci od 5 r.ż. do dorosłości (16 lat +) wydanych w Pracowni Testów Psychologicznych i Pedagogicznych w Gdańsku oraz w Pracowni Testów Psychologicznych (PTP) w Warszawie..
3. wspomaganie rozwoju, profilaktyka zaburzeń rozwojowych, edukacja, terapia pedagogiczna;
autorstwo opatentowanej metody Metoda Dobrego Startu® -
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne – upowszechnienie metody w Polsce, dzięki prowadzonym od ponad 20 lat kursom, licznym publikacjom książkowym, artykułom, opracowaniu kilku filmów i badaniom nad skutecznością tej metody;
„Dziecięce masażyki” – zabawy relacyjne dla dzieci małych i niepełnosprawnych (autorstwo koncepcji, publikacje);
„Czytamy razem” – projekt treningu czytania w parach i rozwijania myślenia dla dzieci z trudnościami w czytaniu -
Publikacje
-
W tym:
22 -
36 -
Autorstwo i współautorstwo metod diagnostycznych dla dzieci i mlodzieży:
1. Bogdanowicz M., Kisiel B. (1979) Karta Rozwoju Psychoruchowego Dziecka w wieku 0 – 3 lat. W: Kamińska M. (red) (1979 wyd.I.) Od noworodka do przedszkolaka. Warszawa: PZWL.
2. Bogdanowicz M. (1978) Nieznany język. Gdańsk: Uniwersytet Gdański (maszynopis).
3. Bogdanowicz M. (1978) Nasz język. Gdańsk: Uniwersytet Gdański (maszynopis).
4. Bogdanowicz M. (1978) Łatysz – test czytania i pisania materiału bezsensownego . Gdańsk: Uniwersytet Gdański (maszynopis).
5. Bogdanowicz M. (1987, 1990, 1997) Test czytania – Darek, w publikacjach:
Bogdanowicz M. (1987) Integracja percepcyjno – motoryczna a specjalne trudności w czytaniu u dzieci. Gdańsk: Uniwersytet Gdański; Bogdanowicz M. (1990) Integracja percepcyjno -
6. Bogdanowicz M. (1987, 1990, 1997) Próby diagnostyczne do oceny integracji percepcyjno-
7. Bogdanowicz, M., Krasowicz-
8. Bogdanowicz M. (2000, wyd.II) Skala Obserwacji Zachowania (SOZ) dzieci i rodziców, uczestniczących w zajęciach Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Gdańsk: Wyd. Harmonia.
9. Bogdanowicz M. (2006, wyd.II) Skala Oceny Skuteczności Metody Dobrego Startu. Gdańsk: Wyd. Harmonia.
10. Bogdanowicz M., Jaworowska A., Krasowicz-
11. Bogdanowicz M., Kalka D., Karasiewicz K., Radtke B.M., Sajewicz –Radtke U. (2008) Diagnoza przyczyn niepowodzeń szkolnych. Podręcznik. Program Sąsiedztwo EU. Gdańsk: Uniwersytet Gdański.
12. Bogdanowicz M., Kalka D., Sajewicz –Radtke U., Radtke B. M., (2009) Bateria metod diagnozy przyczyn trudności szkolnych u dzieci ośmioletnich Bateria -
13. Bogdanowicz M. (2009) Test czytania głośnego „Dom Marka”. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.
14. Bogdanowicz M. (2010) Ocena czytania głośnego Dom Marka. Seria EduSensus Dysleksja. Gdańsk: Young Digital Planet -
15. Bogdanowicz M., Kalka D., Sajewicz-
16. Bogdanowicz M. (2010) Kwestionariusz rozpoznawania ryzyka specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci rozpoczynających naukę szkolną w I klasie W: Mańkowska I., Rożyńska M.: Ortograffiti z bratkiem dla uczniów klasy I szkoły podstawowej. Gdynia: Wydawnictwo OPERON -
17. Mirecka A., Domagała U., Bogdanowicz M. (2010) Protokół obserwacyjny. W: Mirecka A., Domagała U., Profil sprawności grafomotorycznych. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.
18. Bogdanowicz M., Kalka D., Sajewicz-
19. Bogdanowicz M., Kalka D., Sajewicz-
20. Bogdanowicz M., Kalka D., Sajewicz-
21. Bogdanowicz M. (2010) Ocena ryzyka dysleksji. EduSensus DYSLEKSJA. Zestaw materiałów interaktywnych wspomagających badanie przesiewowe dzieci oraz profilaktykę w zakresie trudności w czytaniu i pisaniu. Gdańsk: Young Digital Planet.
22. Bogdanowicz M. (2010) Ocena czytania głośnego Dom Marka. EduSensus.
DYSLEKSJA. Zestaw materiałów interaktywnych. Gdańsk: Young Digital Planet.
23. Jaworowska A., Matczak A., Stańczak J., (2010) Diagnoza dysleksji. Aneks do Przewodnika diagnostycznego. Normalizacja dla uczniów klasy V szkoły podstawowej. Warszawa : Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
24. Bogdanowicz M. (2002, 2005, 2011, 2014) Skala Ryzyka Dysleksji wraz z normami dla klas I i II. W: Skala Ryzyka Dysleksji wraz z normami w: Bogdanowicz M. (2011) Ryzyko dysleksji dysortografii i dysgrafii. Gdańsk: Harmonia Universalis. Wersja papierowa i elektroniczna.
25. Bogdanowicz M., Kalka D. (2011, 2012) Skala Ryzyka Dysleksji dla dzieci wstępujących do szkoły (SRD-
26. Bogdanowicz M. (2010) Kwestionariusz rozpoznawania ryzyka specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci rozpoczynających naukę szkolną w I klasie W: Mańkowska I., Rożyńska M.: Ortograffiti z bratkiem dla uczniów klasy I szkoły podstawowej. Gdynia: Wydawnictwo OPERON -
27. Bogdanowicz M. (2011) Kwestionariusz rozpoznawania ryzyka specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu u uczniów rozpoczynających naukę w II, III klasie. Gdynia: Wyd. Operon.
28. Bogdanowicz M., Kalka D., Karpińska E., Sajewicz-
29. Bogdanowicz M., Bala J., Klima E. (2011) Ocena Lateralizacji Czynności Ruchowych
-
30. Bogdanowicz M., Kalka D., Karpińska E., Sajewicz-
31. Bogdanowicz M., Kalka D., Karpińska E., Sajewicz-
32. Bogdanowicz, M., Kalka, D., Karpińska, E., Sajewicz-
33. Bogdanowicz, M., Sajewicz-
34. Bogdanowicz, M., Kalka, D., Karpińska, E., Sajewicz-
35. Bogdanowicz, M., Sajewicz-
Patenty – aplikacje :
Metoda Dobrego Startu MDS® Marty Bogdanowicz -
Pomoce do zajęć terapeutycznych: 4 (współautorstwo)
1. Liczydełko do liczenia i myślenia;
2. Gry ortomagiczne;
3. Przestrzenne litery i cyfry;
4. Kolorowe tacki;
Filmy/ teksty i piosenki -
7 filmów dydaktycznych – scenariusze i komentarz dot. Metody Dobrego Startu (4)
i Metody Ruchu Rozwijającego (3)
2 filmy angielskie BBC na temat dysleksji i terapii – redakcja komentarza
1 film w j. angielskim – „The Good Start Method for English.
Teaching English to Young Learners and Supporting Development”
3 płyty CD do książek dla dzieci – „W co się bawić z dziećmi”, „Przytulanki” i „Kołysanki-
V. Pełnione funkcje i działalność organizacyjna
1. Uniwersytet Gdański i Uniwersytet Humanistycznospoleczny SWPS
-
-
-
-
-
-
2. Inne instytucje
-
wiceprzewodnicząca (1988 -
-
-
(2016 -
W kraju:
-
-
wiceprzewodnicząca (2001 -
-
-
-
Kształcenia Nauczycieli w Warszawie (w przeszłości)
-
(2000 -
VI. Udział w stowarzyszeniach i radach naukowych
-
-
-
-
-
wiceprzewodniczaca2001
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
VII. Udział w radach redakcyjnych czasopism naukowych (członek):
-
-
-
-
-
-
-
-
University of Gdańsk (2007 -
-
-
-
VIII. Granty
Zespół ds realizacji projektu badawczego „Wczesna diagnoza specyficznych zaburzeń czytania i pisania” |
Marta Bogdanowicz |
Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) w Warszawie - |
Ekspert wspierający z zakresu wczesnego rozpoznawania i diagnozowania trudności w uczeniu się czytania i pisania |
Projekt badawczy: Zespól Marfana jako rzadka choroba genetyczna w kontekście oceny jakości życia i zasobów osobistych |
Marta Bogdanowicz z zespołem: lek. med. Lidia Woźniak, dr Aleksandra Lewandowska- |
Uniwersytet Humanistycznospołeczny SWPS, Wydział Zamiejscowy w Sopocie – Badania statutowe 2016- |
Kierownik projektu |
Wykonanie i serwery: Piotr Badowski