Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Pytanie
Szanowna Pani,
w związku z pytaniami, jakie wpływają do Ministerstwa Edukacji Narodowej od dyrektorów poradni psychologiczno-
Odpowiedź eksperta
Szanowna Pani,
w odpowiedzi na pismo dotyczące wątpliwości zgłaszanych przez dyrektorów poradni psychologiczno-
Zgodnie z aktualnym stanem wiedzy oraz obowiązującymi klasyfikacjami medycznymi, w tym Międzynarodową Klasyfikacją Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-
Polskie Towarzystwo Dysleksji od wielu lat podkreśla, że rozpoznanie zaburzeń ze spektrum autyzmu nie powinno automatycznie wykluczać możliwości stwierdzenia u ucznia rozwojowego zaburzenia uczenia się (specyficznych trudności w uczeniu się). Przeciwnie – doświadczenie diagnostyczne i dane z badań wskazują, iż u niektórych dzieci/uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą występować wyraźne deficyty w zakresie funkcji słuchowo-
Diagnoza specyficznych trudności w uczeniu się w przypadku dziecka/ucznia ze spektrum autyzmu wymaga szczególnej uważności, wiedzy i doświadczenia diagnostycznego, jak również współpracy specjalistów z różnych dziedzin. Kluczowe znaczenie ma wnikliwa analiza materiału klinicznego, rozpoznanie charakterystyki trudności edukacyjnych ucznia oraz oddzielenie tych aspektów funkcjonowania, które wynikają ze spektrum autyzmu od tych, które są właściwe dla specyficznych zaburzeń uczenia się. Takie podejście umożliwia sformułowanie trafnych wniosków diagnostycznych oraz rekomendacji do pracy edukacyjnej i terapeutycznej.
Swoje stanowisko opieramy na wnikliwej analizie doniesień świata nauki oraz zapisów międzynarodowych klasyfikacji medycznych. Dodatkowo, rzetelna interpretacja tego tematu, została poczyniona przez profesor Martę Bogdanowicz oraz profesor Anetę Borkowską i przesłana do MEN, jak również stanowisko to publikujemy na naszej stronie internetowej: https://www.ptd.edu.pl/dysleksjaiautyzm.html.
Współwystępowanie zaburzeń neurorozwojowych było również omawiane podczas spotkania przedstawicieli PTD (Ewy Jakackiej, Marty Łockiewicz i Anny Walerzak-
Polskie Towarzystwo Dysleksji wyraża gotowość do dalszej współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej w zakresie przygotowania wytycznych i materiałów wspierających pracę poradni psychologiczno-
Z wyrazami szacunku,
w imieniu Zarządu Głównego
Marta Badowska
Wiceprzewodnicząca
Polskiego Towarzystwa Dysleksji