Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Dysleksja i autyzm – problemy z diagnozą
Autyzm i dysleksja to zaburzenia neurorozwojowe. Charakteryzują się opóźnieniem rozwoju psychomotorycznego i zaburzeniami zachowania, które utrzymują się od dzieciństwa aż do dorosłości. Neurorozwojowe zaburzenia uczenia się czytania, pisania, liczenia – dysleksja, dysortografia, dyskalkulia, dysgrafia – charakteryzują się znacznym upośledzeniem nabywania tych umiejętności. Nie zależą wyłącznie od poziomu funkcjonowania intelektualnego – poniżej normy, problemów z ostrością widzenia, zaniedbania środowiskowego, dydaktycznego lub braku biegłości w języku wykładowym. Te problemy w uczeniu się muszą mieć wystarczające nasilenie, aby znacząco zakłócać osiągnięcia w nauce lub wykonywanie codziennych czynności, które wymagają takich umiejętności. Przyczyną tych zaburzeń są wąsko zakresowe, parcjalne, fragmentaryczne opóźnienia rozwoju funkcji uczestniczących w czynnościach czytania, pisania i liczenia, przy sprawności intelektualnej w normie. Neurorozwojowe zaburzenia określane terminem – autyzm – przejawiają się zaburzeniami zachowania w relacjach psychospołecznych, jednak w niektórych przypadkach powiązane są z niepełnosprawnością intelektualną.
Zdarza się, że zaburzenia te współwystępują i dlatego od dawna stawiane jest pytanie o możliwość postawienia jednocześnie diagnozy obydwu tych zaburzeń. Odpowiedzi należy szukać w międzynarodowych klasyfikacjach medycznych, dotyczących zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania.
W pierwszych polskich publikacjach, na temat specyficznych zaburzeń uczenia się czytania i pisania, określano je terminem” legastenia” zapożyczonym z literatury niemieckojęzycznej, np. w Psychologii Wychowawczej Stefana Baleya (1938). Po artykule Anny Drath (1959) w czasopiśmie „Szkoła Specjalna”, powszechnie stosuje się termin „dysleksja”, przyjętym z literatury anglojęzycznej. W kolejnych publikacjach z lat 60., autorstwa Haliny Spionek (1965), o fundamentalnym znaczeniu dla rozumienia, diagnozowania, edukacji i terapii, ich autorka używała nazwy „trudności w czytaniu i pisaniu, tzw. dysleksja, dysgrafia”. Marta Bogdanowicz (2020) upowszechniła terminologię stosowaną w Czechosłowacji: dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia. Pomimo narastającej wiedzy i coraz lepszego rozumienia patomechanizmu tych zaburzeń nie uświadamiano sobie, iż są one wpisane w międzynarodowe klasyfikacje medyczne, gdzie posiadają określone nazwy, pozycje i kody oraz kryteria diagnostyczne. Wiedzę na ten temat wniosły publikacje Marty Bogdanowicz (1996, 1997) oraz jej wystąpienia na konferencjach, które zobligowały psychologów, logopedów i pedagogów do uwzględnienia terminologii i kryteriów diagnozowania tych zaburzeń według międzynarodowych standardów.
W tych publikacjach autorka omówiła ówcześnie stosowane wersje dwóch klasyfikacji:
1/ Międzynarodowa statystyczna klasyfikacja chorób i problemów zdrowotnych ICD-
2/ Diagnostyczny i statystyczny podręcznik zaburzeń psychicznych DSM-
W tych klasyfikacjach znajdujemy opis, kody literowo-
w klasyfikacji ICD-
w klasyfikacji DSM-
Obecnie w Polsce stosowane są aktualne, bo nowsze warianty tych dokumentów (ICD-
W klasyfikacji ICD – 11, opublikowanej w 2018 roku i obowiązującej od 2022 roku
(w Polsce ustalono 5-
Rozwojowe zaburzenia uczenia się (Developmental Learning Disorders – DLD):
7A30 Rozwojowe zaburzenie czytania
7A31 Rozwojowe zaburzenie ekspresji pisemnej
7A32 Rozwojowe zaburzenie uczenia się matematyki
7A3Y Inne określone rozwojowe zaburzenia uczenia się
7A3Z Rozwojowe zaburzenia uczenia się, nieokreślone
7A40 Rozwojowe zaburzenie koordynacji ruchowej
W klasyfikacji DSM-
Specyficzne zaburzenia uczenia się (Specific Learning Disorders – SLD):
Natomiast w praktyce zawodowej psychiatrów, psychologów, logopedów, pedagogów według klasyfikacji ICD-
Podobnie w klasyfikacji DSM-
W obecnie obowiązujących klasyfikacjach medycznych pojawiły się nowe terminy jak
w DSM-
Deficyty rozwojowe funkcji uczestniczących w czytaniu i pisaniu, typowe dla osób z dysleksją (SLD/DLD) mogą występować także u osób z innymi zaburzeniami, m.in z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD), jak i z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD). Dlatego diagnoza SLD/DLD często współistnieje z innymi typami zaburzeń neurorozwojowych lub innymi zaburzeniami psychicznymi jak wtórne zaburzenia emocjonalne. Rozpoznanie innych zaburzeń nie wyklucza zatem rozpoznania SLD/DLD, choć diagnoza różnicowa może być trudna, ponieważ w innych rodzajach zaburzeń neurorozwojowych występują także trudności w nauce. Wszystkie kryteria wykluczające rozpoznanie dysleksji jak niepełnosprawność intelektualną, są aktualne. Dlatego u uczniów ze spektrum autyzmu można sformułować diagnozę dysleksji pod warunkiem normy intelektualnej. Współwystępowanie zaburzeń neurorozwojowych powinno być uwzględniane w diagnozie, bowiem stanowi podstawę do dostosowań w zakresie wymagań w nauczaniu wewnątrzszkolnych i egzaminów zewnątrzszkolnych wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Literatura:
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). American Psychiatric Publishing.
Baley S. (1938, 1946) Psychologia wychowawcza w zarysie. Warszawa: PWN
Bogdanowicz M. (1996) Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci – nowa definicja i miejsce w klasyfikacji międzynarodowej. „Psychologia Wychowawcza”, nr 1, s.13-
Bogdanowicz M. (1997) Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu w świetle klasyfikacji medycznych, psychologicznych i pedagogicznych. “Audiofonologia” 1997, Vol. X s. 145-
Bogdanowicz M. (2011) Ryzyko specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu: dysleksji, dysortografii i dysgrafii. Gdańsk: Wyd. Harmonia.
Bogdanowicz M. (2020). Specyficzne zaburzenia uczenia się czytania i pisania – dysleksja rozwojowa. W: Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L., Borkowska A.R. (red.), Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży (s. 365-
Goldstein S., DeVries M, (red) (2017). Handbook of DSM-
Otrębski W., Mariańczyk K., Amilkiewicz-
World Health Organization. (2019). ICD-
prof. dr hab. Marta Bogdanowicz, dr hab. Aneta Borkowska prof. UMCS