PUBLIKACJE - lata 2010-2022
2010
Publikacje naukowe
Rozdziały w książkach
- Bogdanowicz M., Chodubski A., Grzybowski R., Martynowicz M., Obracht-Prondzyński C. (2010). Wydział Nauk Społecznych. [w]: A.Paner, A.Kłonczyński (red) Uniwersytet Gdański 1970 – 2010. Gdańsk: Uniwersytet Gdański, s.375-419.
- Bogdanowicz M. (2010). Specjalne potrzeby edukacyjne oraz prawa uczniów i studentów z dysleksją w Europie. W: B. Witkowska, K. Bidziński, P. Kurtka (red) Dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w realizacji zadań rozwojowych. Kielce: Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Kochanowskiego, Wyd. Gens, s.15-33.
- Chrzan – Dętkoś M., Bogdanowicz M. (2010) Rozwój psychoruchowy bliźniąt urodzonych przedwcześnie. W: Rostowska T., Pastwa-Wojciechowska B. Rozwój bliźniąt w ciągu życia. Aspekty biopsychologiczne, s.193-203.
Metody diagnostyczne
- Bogdanowicz M., Kalka D., Sajewicz-Radtke U.,. Radtke B. M. (2010). Bateria metod diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych u dzieci ośmioletnich - wersja skrócona Bateria - 8S (dla szkolnych psychologów i pedagogów).. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.
- Bogdanowicz M., Kalka D., Sajewicz-Radtke U., Radtke B. M. (2010). Bateria metod diagnozy rozwoju psychomotorycznego dzieci pięcio- i sześcioletnich. Bateria - 5/6. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.
- Bogdanowicz M., Kalka D., Sajewicz-Radtke U., Radtke B. M. (2010). Bateria metod diagnozy rozwoju psychomotorycznego dzieci pięcio- i sześcioletnich. Bateria - 5/6 S. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.
- Mirecka A., Domagała U., Bogdanowicz M. (2010). Protokół obserwacyjny. W: Mirecka A., Domagała U., Profil sprawności grafomotorycznych. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.
- Bogdanowicz M. (2010) Kwestionariusz rozpoznawania ryzyka specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci rozpoczynających naukę szkolną w I klasie W: Mańkowska I., Rożyńska M.: Ortograffiti z bratkiem dla uczniów klasy I szkoły podstawowej. Gdynia: Wydawnictwo OPERON - płyta CD do podręcznika.
- Bogdanowicz M., Kalka D., Sajewicz-Radtke U., Radtke B. M. (2010) Ocena przyczyn trudności w nauce czytania i pisania. Zestaw zadań dla dzieci ośmioletnich. EduSensus DYSLEKSJA. Zestaw materiałów interaktywnych. Gdańsk: Young Digital Planet.
- Bogdanowicz M. (2010) Ocena ryzyka dysleksji. EduSensus DYSLEKSJA. Zestaw materiałów interaktywnych wspomagających badanie przesiewowe dzieci oraz profilaktykę w zakresie trudności w czytaniu i pisaniu. Gdańsk: Young Digital Planet.
- Bogdanowicz M. (2010) Ocena czytania głośnego Dom Marka. EduSensus DYSLEKSJA. Zestaw materiałów interaktywnych. Gdańsk: Young Digital Planet.
Materiały zjazdowe i pokonferencyjne
- Bogdanowicz M.(2010). La prise en compte des troubles dys dans les differents pays de l’Union Europeenne. “Les dys a l’ecole. Acvtes du colloque du 03.10.2009. 3 eme Journee Nationnale des Dyslexie, dysphasie, dyspraxie”. Paris: Federation Francaise des Dys, s.65 – 69.
- Bogdanowicz M. (2010) The Rights of Dyslexic Children in Europe. Presentations Power Point, “Les dys a l’ecole. Acvtes du colloque du 03.10.2009. 3 eme Journee Nationnale des Dyslexie, dysphasie, dyspraxie”. Paris: Federation Francaise des Dys, s. 79 – 83.
Publikacje popularnonaukowe
Publikacja zwarta - popularnonaukowa
- Bogdanowicz M., Rożyńska M. (2010). Ortograffiti. Od dysgrafii do kaligrafii. Gdynia: OPERON. Część 1
- Bogdanowicz M., Rożyńska M. (2010). Ortograffiti. Od dysgrafii do kaligrafii. Gdynia: OPERON. Część 2
- Bogdanowicz M., Barańska M., Jakacka E., (2010). Metoda Dobrego Startu. Od piosenki do literki. Cz.2 Litery polskie. Gdańsk: Wyd. Harmonia.
Artykuły w czasopismach popularnonaukowych
- Bogdanowicz M. (2010). Dysleksja u dorosłych - terra incognita współczesnej psychologii i pedagogiki. Dysleksja. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji. Nr 1 (6), s.7-8.
- Łockiewicz M., Bogdanowicz M., Pąchalska M., Karasiewicz K. (2010). Studenci z dysleksją i ich mocne strony. Dysleksja. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji. Nr 1 (6) wiosna 2010, s. 15 - 17.
- Bogdanowicz K., Bogdanowicz M., Pąchalska M. (2010). Studenci z dysleksją i ich słabe strony. Dysleksja. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji. Nr 1 (6) wiosna 2010, s. 12 - 14.
- Bogdanowicz M. (2010) Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz – założenia, inspiracje, warianty – cz 1. „Bliżej Przedszkola” Nr 9,108, wrzesień 2010, s. 30-33.
- Bogdanowicz M. (2010) Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz – założenia, inspiracje, warianty – cz 2. „Bliżej Przedszkola” Nr10,109, październik 2010, s. 44-47.
- Bogdanowicz M. (2010) Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz – zajęcia wprowadzające. „Bliżej Przedszkola” Nr 11,110 listopad, 2010, s. 38 - 41.
- Bogdanowicz M. (2010) Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz – Zajęcia właściwe - ćwiczenia ruchowe. „Bliżej Przedszkola” Nr 12,111, grudzień 2010, s. 46-47.
- Bogdanowicz M. (2010) Ogólna charakterystyka Metody Dobrego Startu. Dysleksja. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji. Nr 3 (8) zima 2010, s. 8 - 15.
Redakcja czasopism popularnonaukowych
- Bogdanowicz M. (2010) (red) Dysleksja. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji. Nr 1 (6) wiosna 2010.
- Bogdanowicz M., Jastrząb J., Jakacka E., Barańska M. (2010) (red) Dysleksja. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji. Nr 3 (8) zima 2010.
2011
Publikacje naukowe
Książki
- Bogdanowicz M. (2011) Ryzyko dysleksji dysortografii i dysgrafii. Skala Ryzyka Dysleksji wraz z normami dla klas I i II. Gdańsk: Harmonia Universalis.
- Bogdanowicz,M., Adryjanek, A., Rożyńska, M. (2011) Uczeń z dysleksją w domu. Gdynia: OPERON.
Rozdziały w książkach
- Bogdanowicz M., Łockiewicz M., Zaleska E. (2011) Perspektywy edukacyjne osób z dysleksją rozwojową. W: Szempruch J., Zbróg Z., Ratajek A. (red) Profilaktyka i terapia z perspektywy współczesnej pedagogiki. Kielce: Wyd. LIBRON, s. 75-87.
- Bogdanowicz M. (2011) Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania – dysleksja, dysortografia, dysgrafia. W: Pecyna M. (red) Dysleksja rozwojowa - fakt i tajemnica. Opole: Wyd. Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji.
Artykuły w czasopismach
- Jankowska A., Bogdanowicz M. (2011) Uczeń z obniżoną sprawnością intelektualną – poznawanie jego słabych i mocnych stron oraz udzielanie pomocy. Zeszyty Naukowe Nr 11 Wrocław: Fundacja Promyk Słońca, s.70-78.
- Bogdanowicz M. (2011) Model rozpoznawania specyficznych trudności w nauce czytania i pisania. Zeszyty Naukowe Nr 11 Wrocław: Fundacja Promyk Słońca, s.21-27.
- Bogdanowicz M. (2011) Wczesna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. „Glos Pedagogiczny” Nr 2011 (31) wrzesień, s. 25-27.
- Bogdanowicz M. (2011) Komentarz do artykułu Subramaniam Thambirajah (2011) Dysleksja rozwojowa. Zarys problemu. Medycyna praktyczna. Psychiatria, 5 (22), s.68-71.
- Bogdanowicz M. (2011) Komentarz do artykułu Subramaniam Thambirajah (2011) Dysleksja rozwojowa. Aspekty kliniczne. Medycyna praktyczna. Psychiatria, 6 (23), s.87-88.
Metody diagnostyczne
- Bogdanowicz M., Kalka D. (2011) Skala Ryzyka Dysleksji dla dzieci wstępujących do szkoły (SRD-6). Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.
- Bogdanowicz M., Kalka D., Karpińska E., Sajewicz-Radtke U., Radtke B. M. (2011). Bateria metod diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych u dzieci w wieku 10- 12 lat. Bateria – 10/12. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.
- Bogdanowicz, M., Bala J., Klima E. (2011) Ocena Lateralizacji Czynności Ruchowych - zestaw zadań diagnostycznych. Wisła: Wyd. Z.P.H. Pilch.
- Bogdanowicz, M. (2011) Kwestionariusz rozpoznawania ryzyka specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu u uczniów rozpoczynających naukę w II klasie. Gdynia: Wyd. Operon.
- Bogdanowicz M. (2011) Kwestionariusz rozpoznawania ryzyka specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu u uczniów rozpoczynających naukę w III klasie. Gdynia: Wyd. Operon.
Publikacje popularnonaukowe
Publikacja zwarta - popularnonaukowa
- Link – Dratkowska E., Bogdanowicz M. (2011) Rybki, Ryby, Wieloryby – Rybki. Program dla dzieci w wieku od 5 miesiąca życia. Gdańsk: Akademia Zabawy i Rozwoju – Octopus.
- Link – Dratkowska E., Bogdanowicz M. (2011) Rybki, Ryby, Wieloryby – Ryby. Program dla dzieci w wieku od 11 miesiąca życia. Gdańsk: Akademia Zabawy i Rozwoju – Octopus.
- Link – Dratkowska E., Bogdanowicz M. (2011) Rybki, Ryby, Wieloryby – Wieloryby. Program dla dzieci w wieku od 19 miesiąca życia. Gdańsk: Akademia Zabawy i Rozwoju – Octopus.
Artykuły w czasopismach popularnonaukowych
- Bogdanowicz M., Wojnarowska A. (2011) Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz – Zajęcia właściwe - ćwiczenia ruchowo-słuchowe. „Bliżej Przedszkola” Nr 1,112, styczeń 2011, s. 76-78.
- Bogdanowicz M., Wojnarowska A. (2011) Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz – Zajęcia właściwe - ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe. „Bliżej Przedszkola” Nr 2,113, luty 2011, s. 42-44.
- Bogdanowicz M., Wojnarowska A. (2011) Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz– Zajęcia końcowe. „Bliżej Przedszkola” Nr 3,114, marzec 2011, s. 46-48.
- Bogdanowicz M., Wojnarowska A. (2011) Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz– Łatwe wzory i piosenki lub wierszyki. „Bliżej Przedszkola” Nr 4,115, kwiecień 2011, s. 45-47.
- Bogdanowicz M., Wojnarowska A. (2011) Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz – Wzory literopodobne i piosenki lub wierszyki. „Bliżej Przedszkola” Nr 5,116, maj 2011, s. 59-61.
- Bogdanowicz M., Wojnarowska A. (2011) Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz– Litery i piosenki lub wierszyki. „Bliżej Przedszkola” Nr 6,117, czerwiec 2011, s. 61-63.
- Bogdanowicz M. (2011) Uczeń z dysleksją w reformującej się szkole. Dysleksja. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji. Nr 1 (9), wiosna 2011, s. 16-24.
- Bogdanowicz M., Wojnarowska A. (2011) Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz – O efektywności metody. „Bliżej Przedszkola” Nr 7-8,118-119, magazyn specjalny 2011, s. 94-95.
- Bogdanowicz M., Wojnarowska A. (2011) Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne – Założenia i zastosowanie. „Bliżej Przedszkola” Nr 9,120, wrzesień 2011, s. 14-15.
- Bogdanowicz M., Wojnarowska A. (2011) Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne – Podstawy teoretyczne. „Bliżej Przedszkola” Nr 10,121, październik 2011, s. 14-15.
- Bogdanowicz M., Wojnarowska A. (2011) Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne – Struktura zajęć. „Bliżej Przedszkola” Nr 11,122, listopad 2011, s.15 – 17.
- Bogdanowicz M., Wojnarowska A. (2011) Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne – Planowanie i organizacja zajęć. „Bliżej Przedszkola” Nr 12,123, grudzień 2011, s. 17-19.
- Bogdanowicz M. (2011) Brak pomocy specjalistycznej uczniom z dysleksją – zagrożenia i konsekwencje. Dysleksja. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji. Nr 2 (10), jesień 2011, s. 7-12.
- Bogdanowicz M. (2011) Wczesna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. „Glos Pedagogiczny” Nr 2011 (31) wrzesień, s. 25-27.
- Bogdanowicz M. (2011) Model wczesnego diagnozowania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. „Glos Pedagogiczny” Nr 2011 (32) październik, s. 22-23.
Redakcja czasopism popularnonaukowych
- Bogdanowicz M. (2011) (red) Dysleksja. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji. Nr 1 (7), zima 2011.
Rozdziały w publikacjach zwartych - popularnonaukowych
- Bogdanowicz M. (2011). Skąd się wzięły, czym są i do czego służą dziecięce masażyki. W: B. Kołodziejski (2011) Usypianki czyli piosenki na dziecięce masażyki do usypiania. Gdańsk: Wyd. Harmonia, s. 4-5.
2012
Publikacje naukowe
Redakcje naukowe książki lub czasopisma
- Bogdanowicz M., Lipowska M. (red.) (2012). Acta Neuropsychologica. Vol. 10, nr 2.
- Bogdanowicz M. (red.) (2012). Dysleksja w wieku dorosłym. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Rozdziały w książkach
- Bogdanowicz M. (2012). Diagnoza dysleksji rozwojowej. W : E. Czaplewska, S. Milewski (red) Diagnoza Logopedyczna. Podręcznik Akademicki. Biblioteka logopedy. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 121-177.
- Bogdanowicz M. (2012). Dysleksja u osób dorosłych – terra incognita. W: Bogdanowicz M. (red.) Dysleksja w wieku dorosłym. Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 15 – 28.
- Bogdanowicz M., Bogdanowicz K. M., Łockiewicz M., Pąchalska M., Karasiewicz K. (2012). Deficyty i mocne strony dorosłych osób z problemem dysleksji. W: Bogdanowicz M. (red.) Dysleksja w wieku dorosłym. Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 29 – 55.
- Bogdanowicz M., Ciepliński K. (2012). Piśmienność (literacy) – komunikowanie się dorosłych z dysleksją za pomocą pisma w świetle międzynarodowych badań. W: Bogdanowicz M. (red.) Dysleksja w wieku dorosłym. Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 56 – 61.
- Bogdanowicz M., Jankowska D., Karasiewicz K. (2012). Funkcjonowanie poznawcze kobiet i mężczyzn z dysleksją. W: Bogdanowicz M. (red.) Dysleksja w wieku dorosłym. Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 62 – 76.
- Bogdanowicz M. (2012). Diagnoza dysleksji w wieku dorosłym. W: Bogdanowicz M. (red.) Dysleksja w wieku dorosłym. Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 99 – 119.
- Bogdanowicz M., Wójtowicz M., Łockiewicz M. (2012). Biblioteka jako miejsce edukacji i terapii osób dorosłych z dysleksją. W: Bogdanowicz M. (red.) Dysleksja w wieku dorosłym. Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 135 – 156.
- Bogdanowicz M., Zaleska E., Łockiewicz M. (2012). Profil poznawczy studentów z dysleksją rozwojową i ich funkcjonowanie na różnych kierunkach uczelni wyższych. W: Bogdanowicz M. (red.) Dysleksja w wieku dorosłym. Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 210 – 231.
- Bogdanowicz M., Kavkler M. (2012). Prawa studentów z dysleksją studiujących na uczelniach wyższych w Europie – wyniki badań kwestionariuszowych pod patronatem EDA. W: Bogdanowicz M. (red.) Dysleksja w wieku dorosłym. Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 314 – 334.
- Bogdanowicz M. (2012). O Portretach nie tylko sławnych osób z dysleksją. W: Bogdanowicz M. (red.) Dysleksja w wieku dorosłym. Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 342 – 344.
- Bogdanowicz M. (2012). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w reformującej się szkole. W: Pietras I. (red.) Trudności w czytaniu i pisaniu – rozważania teoretyczne i praktyczne. Warszawa: Difin (engram), s. 42 – 70.
Artykuły w czasopismach
- Pąchalska M., Kropotov I.D., Mańko G., Lipowska M., Rasmus A., Łukaszewska B., Bogdanowicz M., Mirski A. (2012). Evaluation of a neurotherapy program for a child with ADHD with Benign Partial Epilepsy with Rolandic Spites (BPERS) using event-related potentials. „Medical Science Monitor”18 (11):CS94-104.
- Bogdanowicz M., Gedutiene R. (2012). Development of an assessment battery for reading and writing difficulties in the second grade: should measures of handedness be included? Acta Neuropsychologica. Vol. 10, nr 2, s.193 – 203.
- Bogdanowicz M., Łockiewicz M., Bogdanowicz K. M., Karasiewicz K., Pąchalska M. (2012). Memory impairments in adults with dyslexia. Acta Neuropsychologica. Vol. 10, nr 2, s. 215 – 229.
- Bogdanowicz M., Giers M., Wierzba J. (2012). Differences in the cognitive functioning of persons with Williams Syndrome and persons with Down Syndrome. Acta Neuropsychologica. Vol. 10, nr 2, s. 259 – 269.
- Bogdanowicz M., Jankowska A., Shaw S. (2012). Strategies of memorization and their influence on the learning process among individuals with Borderline Intellectual Functioning. Acta Neuropsychologica. Vol. 10, nr 2, s. 271 – 290.
Metody diagnostyczne
- Bogdanowicz M., Kalka D., Karpińska E., Sajewicz-Radtke U., Radtke B. M. (2012). Bateria metod diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych u dzieci w wieku 13 - 15 lat Bateria – GIM. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.
- Bogdanowicz M., Kalka D., Karpińska E., Sajewicz-Radtke U., Radtke B. M. (2012). Bateria metod diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych u dzieci w wieku 13 - 15 lat Bateria – GIM S. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.
- Bogdanowicz M., Kalka D., Radtke B. M. (2012). Skala Ryzyka Dysleksji SDR - 6 dla dzieci wstępujących do szkoły. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych. Wersja komputerowa.
- Bogdanowicz M., Bala J., Klima E. (2012). Ocena Lateralizacji Czynności Ruchowych - zestaw zadań diagnostycznych. Wisła: Wyd. Z.P.H. Pilch.
Publikacje popularnonaukowe
Publikacja zwarta - popularnonaukowa
- Bogdanowicz M., Barańska M., Jakacka E. (2012). Metoda Dobrego Startu. Od wierszyka do cyferki. Gdańsk: Wyd. Harmonia
Artykuły w czasopismach popularnonaukowych
- Bogdanowicz M., Wojnarowska A. (2012). Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne – Uwagi do planowania i realizacji zajęć. „Bliżej Przedszkola” Nr 1, 124, styczeń 2012, s. 16-18.
- Bogdanowicz M., Okrzesik D., Wojnarowska A. (2012). Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne – Ćwiczenia kształtujące świadomość osoby. „Bliżej Przedszkola” Nr 2,125, luty 2012, s. 16-17.
- Bogdanowicz M., Okrzesik D., Wojnarowska A. (2012). Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne – Ćwiczenia kształtujące świadomość schematu ciała i przestrzeni. „Bliżej Przedszkola” Nr 3,126, marzec 2012, s. 15-17.
- Bogdanowicz M., Okrzesik D., Wojnarowska A. (2012). Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne – Ćwiczenia oparte na relacji opiekuńczej, energii i siły oraz współpracy. „Bliżej Przedszkola” Nr 4,127, kwiecień 2012, s. 20-22.
- Bogdanowicz M., Okrzesik D. (2012). Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne – Propozycje zabaw z rekwizytami. „Bliżej Przedszkola” Nr 5,128, maj 2012, s. 26-28.
- Bogdanowicz M., Chojnacka K. (2012). Skuteczność Metody Ruchu Rozwijającego na podstawie badań prowadzonych w łączonej grupie najmłodszych i najstarszych dzieci w przedszkolu. „Bliżej Przedszkola” Nr 6,129, czerwiec 2012, s. 8-9.
- Bogdanowicz M. (2012). Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne – O efektywności stosowania metody. „Bliżej Przedszkola” Nr 6,129, czerwiec 2012, s. 10-11.
- Bogdanowicz M. (2012). MDS i MRR – komplementarnie uzupełniające się metody. „Bliżej Przedszkola” Nr 9, 132, wrzesień 2012, s. 10-12.
- Bogdanowicz M., Wojnarowska A. (2012). Problem ryzyka dysleksji. „Bliżej Przedszkola” Nr 12, 135, grudzień 2012, s. 6-7.
Pomoce do wspomagania rozwoju i terapii
- Bogdanowicz M., Szewczyk M. (2012). Liczydełko do liczenia i myślenia. Ustroń: R. Pilch
- Pilch R., Bogdanowicz M. (2012). Przestrzenne litery i cyfry. Ustroń: R. Pilch
- Bogdanowicz M. (2012). Kolorowe tacki. Ustroń: R. Pilch.
2013
Publikacje naukowe
Artykuły w czasopismach
- Bogdanowicz, K.M., Łockiewicz, M., Bogdanowicz, M. i Pąchalska, M. (2013). Characteristics of cognitive deficits and writing skills of Polish adults with developmental dyslexia. International Journal of Psychophysiology, doi: 10.1016/j.ijpsycho.2013.03.005
- Jankowska A.M., Bogdanowicz M., Łockiewicz M. (2013). „Dzieci szarej strefy” – aktualizacja stanu wiedzy dotyczącej funkcjonowania psychospołecznego uczniów z inteligencją niższą niż przeciętna. Kwartalnik Edukacja „30 lat”. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych, s. 24-36.
- Bogdanowicz M. (2013). Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu a integracja percepcyjno-motoryczna. „Integracja sensoryczna” Kwartalnik Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Integracji Sensorycznej. Nr 3, wrzesień 2013, s. 13 – 20. ISSN 1899-1572
- Łockiewicz M., Karasiewicz K., Bogdanowicz M., Bogdanowicz K.M. (2013). Modele zasobów psychologicznych osób dorosłych z dysleksją i bez tego zaburzenia. Psychologia Rozwojowa. Tom 18, nr 2, s. 65-78, doi: 10.4467/20843879PR.13.011.1184
Metody diagnostyczne
- Bogdanowicz, M., Kalka, D., Karpińska, E., Sajewicz-Radtke, U., Radtke, B.M. (2013). Bateria metod diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych u uczniów w wieku 10-12 lat – wersja skrócona. Bateria-10/12S. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.
Publikacje popularnonaukowe
Artykuły w czasopismach popularnonaukowych
- Bogdanowicz M., Wojnarowska A. (2013). Symptomy ryzyka dysleksji. „Bliżej Przedszkola” Nr 1, 136, styczeń 2013, s. 14-15.
- Bogdanowicz M., Wojnarowska A. (2013). Zdążyć przed… dysleksją: propozycje ćwiczeń doskonalących dużą i małą motorykę. „Bliżej Przedszkola” Nr 3, 138, marzec 2013, s. 24-27.
- Bogdanowicz M. (2013). Model wczesnej diagnozy specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji. Nr 1 (15) 2013, s. 10-13.
- Bogdanowicz M., Wojnarowska A. (2013). Zdążyć przed dysleksją. Propozycje ćwiczeń doskonalących funkcje wzrokowo-przestrzenne, słuchowo-językowe oraz orientację w schemacie ciała i przestrzeni. „Bliżej Przedszkola” Nr 4, 139, kwiecień 2013, s. 32-35.
2014
Publikacje naukowe
Książki
- Bogdanowicz M. (2014). Metoda Dobrego Startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej. Gdańsk: Harmonia Universalis.
- Bogdanowicz,M., Adryjanek, A., Rożyńska, M. (2014, wyd.III) Uczeń z dysleksją w domu. Gdynia: OPERON.
Artykuły
- Łockiewicz, M., Bogdanowicz, K. M. i Bogdanowicz, M. (2014). Psychological Resources of Adults With Developmental Dyslexia. Journal of Learning Disabilities, doi: 10.1177/0022219413478663, 47(6), 543-556.
- Płotek, W., Kluzik, A., Cybulski, M., Grześkowiak, M., Łockiewicz, M., Bogdanowicz, M., Drobnik, L. (2014). Non-word reading test and anaesthesia. How do anaesthetized patients decode the contents without referring to the meaning? “Anaesthesiology Intensive Therapy”, 46(3), 139-144.
- Jankowska, A.M., Bogdanowicz, M., Takagi, A.(2014) Stability of WISC-R scores In students with borderline intellectual functioning. Health Psychology Report, 2 (1),49-60.
- Chrzan-Dętkoś, M., Pawlicka, P., Bogdanowicz, M. The effects of kangaroo mother care in a sample of preterm, preschool aged children Health Psychology Report, 2(3), 208–217.
Rozdziały w zwartych publikacjach
- Bogdanowicz, M. (2014). Children in Risk of Dyslexia: Early Identification by Scale of the Risk of Dyslexia. In: Sidoti E. (red) Dentro la dislessia. Parma: Edizioni Junior, 177-184.
- Bogdanowicz, M., Łockiewicz, M., Bogdanowicz, K. M.(2014). Metoda Dobrega Začetka. In: Košak Babuder, M., Clement Morrison, A., Stančić, Z., Kavkler, M., Magajna, L., Pulec Lah, S. (red): Otroci in Mladostniki s Specifičnimi Učnimi Težavami – podpora pri uresničevanju njihovih potencialov. Zbornik prispevkov. Ljubljana. 2014. Društvo Bravo, s.38-44.
Publikacje popularnonaukowe
Artykuły w czasopismach popularnonaukowych
- Bogdanowicz, M., Wojnarowska, A. (2014). Rola przedszkola w przygotowaniu dziecka leworęcznego do pisania. „Bliżej Przedszkola” Nr 2, 149, luty 2014, s. 24-25.
- Bogdanowicz, M., Wojnarowska, A. (2014). O lateralizacji czynności ruchowych. „Bliżej Przedszkola” Nr 3, 150, marzec 2014, s. 16-17.
- Bogdanowicz, M., Wojnarowska, A. (2014). Zasady pracy z dzieckiem leworęcznym w przedszkolu. „Bliżej Przedszkola” Nr 4, 151, kwiecień 2014, s. 9-11.
- Bogdanowicz, M., Wojnarowska, A. (2014). Zabawy w rysowanie. „Bliżej Przedszkola” Nr 6, 153, czerwiec 2014, s. 8-11.
- Bogdanowicz, M., Ratajek, A. (2014). Lekcja dysleksji. „Nowe Horyzonty Edukacji” Nr 3(10)/2014, s. 9-15.
Rozdziały w publikacjach zwartych - popularnonaukowych
- Bogdanowicz, K.M., Łockiewicz, M., Bogdanowicz, M. (2014). Style i strategie uczenia się studentów z dysleksją rozwojową – przegląd literatury przedmiotu. W: M. Ziemnicka (2014) Dysleksja wśród dorosłych. Wyzwania dla pracodawcy i nauczyciela. Kraków: EduBridge Centrum Kreatywnego Uczenia, s. 19-28.
2015
Publikacje naukowe
Metody diagnostyczne
- Bogdanowicz, M., Sajewicz-Radtke, U., Radtke, B. M., Kalka, D. (2015). Bateria metod diagnozy rozwoju psychomotorycznego dzieci pięcio- i sześcioletnich. Rewizja 2015. Bateria–5/6R. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.
- Bogdanowicz, M., Kalka, D., Karpińska, E., Sajewicz-Radtke, U., Radtke, B. M. (2015). Bateria metod diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych u uczniów w wieku 7 - 9 lat. Bateria–7/9 [B–7/9]. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.
Artykuły
- Mielnik, A., Łockiewicz, M., Bogdanowicz, M. (2015). Semantic and phonological verbal fluency in students with dyslexia. Acta Neuropsychologica, 2015; 13(3): 253-266. doi: 10.5604/17307503.1179545.
- Bogdanowicz, M. (2015) Solidarność z uczniami ze specyficznymi zaburzeniami uczenia się. Psychologia Wychowawcza, 7, 2015, Tom XLIX (LXIII): 220-237. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Publikacje popularnonaukowe
Publikacje zwarte - popularnonaukowe
- Bogdanowicz, M., Szewczyk, M. (2015). Metoda Dobrego Startu. Od głoski do słowa. Program wspomagania rozwoju mowy małych dzieci oraz dzieci z opóźnionym rozwojem językowym i wadą słuchu. Gdańsk: Wyd. Harmonia.
- Bogdanowicz, M., Bogdanowicz, K.M., Łockiewicz , M.(2015) The Good Start Method for English. Metoda Dobrego Startu® we wspomaganiu rozwoju i uczeniu się dzieci rozpoczynających naukę języka angielskiego. Gdańsk: Wyd. Harmonia.
Artykuły w czasopismach popularnonaukowych
- Bogdanowicz, M., Szewczyk, M. (2015). Metoda Dobrego Startu. Wspomaganie rozwoju mowy małych dzieci oraz dzieci z opóźnionym rozwojem językowym i wadą słuchu. „Refleksje. Zachodniopomorski Dwumiesięcznik Oświatowy” Nr 1, styczeń/luty 2015, s. 16-19.
2016
Publikacje naukowe
Redakcje naukowe książki lub czasopisma
- Bogdanowicz, M., Kalka, D. (red.) (2016). Polish Psychological Bulletin. Vol. 47, 3. DOI: 10.1515/ppb-2016-0029.
Artykuły w czasopismach
- Kalka, D., Bogdanowicz, M., Karcz, B. (2016). Development Support Psychology: A New Branch of Psychology? Polish Psychological Bulletin. Vol. 47, 3; 247-249. DOI: 10.1515/ppb-2016-0029.
- Bogdanowicz, K. M., Bogdanowicz, M. (2016). “The Good Start Method for English” or how to support development, prevent and treat risk of dyslexia in children learning English as a second language. Polish Psychological Bulletin. Vol. 47, 3; 265-269. DOI: 10.1515/ppb-2016-0029.
- Wieczorek, D., Łockiewicz, M., Bogdanowicz, M. (2016). Związek wybranych aspektów przetwarzania fonologicznego z poziomem dekodowania u polskich licealistów z dysleksją. Psychologia Rozwojowa, 21(4), doi: 10.4467/20843879PR.16.022.5999
Metody diagnostyczne
- Bogdanowicz, M., Sajewicz-Radtke, U., Radtke, B. M., Kalka, D., Karpińska, E., Bogdanowicz, K. M., Łockiewicz, M. (2016). BATERIA-16 plus. Bateria metod diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych u uczniów powyżej 16. roku życia. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.
Publikacje popularnonaukowe
Artykuły w czasopismach popularnonaukowych
- Bogdanowicz, M., Bogdanowicz, K.M., Łockiewicz, M. (2016). „The Good Start Method for English” – nowy program wspomagania rozwoju i uczenia języka angielskiego. Bliżej Przedszkola, Nr 2.173/2016, s. 26-31.
- Bogdanowicz, M. (2016). „Od znajomości liter do umiejętności czytania. Wychowanie w Przedszkolu, Nr 5/2016 (17), s. 22-24. ISSN 0137-8082.
2017
Publikacje naukowe
Rozdziały w publikacjach zwartych
- Bogdanowicz, M. (2017). Zaburzenia komunikacji pisemnej – autorska propozycja modelu patomechanizmu dysleksji. W: A. Domagała, U. Mirecka, Zaburzenia komunikacji pisemnej (44-86). Gdańsk: Harmonia Universalis.
- Bogdanowicz, M. (2017). Metoda Dobrego Startu, MDS® Marty Bogdanowicz w kształtowaniu komunikacji pisemnej. W: A. Domagała, U. Mirecka, Zaburzenia komunikacji pisemnej (786-807). Gdańsk: Harmonia Universalis.
2019
Publikacje naukowe
Redakcje naukowe książki lub czasopisma
- Trawicka, A., Lewandowska-Walter, A., Bogdanowicz, M., Woźniak-Mielczarek, L., Janikowska-Hołoweńko, D., & Bilicka-Siewert, M. (2019). Internalizing and externalizing behaviors in chronically ill adolescents in the context of family system functioning. Health Psychology Report, 7(3).
2020
Publikacje naukowe
Redakcje naukowe książki lub czasopisma
- Bogdanowicz, M., Tomaszewska, M., Dratkowska -Link.E., Tatol, K.(2020) . Kącik Dobrego Startu (pakiet dydaktyczny dla 4.grup wiekowych przedszkola, na rok 2020/2021) W: Planeta dzieci. Strona internetowa WSiP.
Rozdziały w publikacjach zwartych
- Bogdanowicz,M. (2020). Dysleksja: paradoksy, mity, błędy. W: Z.B. Gaś (red.), Mistrzowie psychologii wobec wyzwań współczesności (s.77-103). Lublin: Wydawnictwo Naukowe WSEI, Innovatio Press (s. 77-103).
Rozdziały w książkach
- Bogdanowicz,M. , Borkowska, A.R.(2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży w Polsce. W: I.Grzegorzewska, L. Cierpiałkowska, A.R. Borkowska (red.), Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży (s.23-31). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Bogdanowicz, M. (2020). Specyficzne zaburzenia uczenia się czytania i pisania – dysleksja rozwojowa. W: I. Grzegorzewska, L. Cierpiałkowska, A.R. Borkowska (red.), Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży (s.365-379). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Bogdanowicz, M. (2020). Dysleksja: paradoksy, mity, błędy. W: Z.B. Gaś (red.), Mistrzowie psychologii wobec wyzwań współczesności (s.77-103). Lublin: Wydawnictwo Naukowe WSEI, Innovatio Press (s. 77-103).
Artykuł w czasopismach
- Piórkowska-Poniewierska D., Bogdanowicz M., Atroszko P.A. (2020). Umiejętności leksykalno-semantyczne uczniów klas czwartych wykorzystywane w komunikacji za pomocą pisma. W: T. Zubrzycka-Maciąg, M. Barabas, J. Wrótniak, (red.). Człowiek - wartości - wychowanie. Lubelski Rocznik Pedagogiczny. Vol 39, No 2 (s. 223-242).
- Lewandowska-Walter, A. , Trawicka, A. , Bogdanowicz, M., Sabiniewicz, R., Woźniak –Mielczarek, L. , (2020) Rodzina osoby z zespołem Marfana. Związki funkcjonowania systemu rodzinnego z jakością życia osoby chorej. Psychiatria Polska. ONLINE FIRST Nr 206 (s. 1–20).
Publikacje popularnonaukowe
- Bogdanowicz, M.(2020). Kącik Dobrego Startu w pakiecie dydaktycznym WSiP pt. Planeta Dzieci dla 4 grup wiekowych przedszkola, na rok 2020/2021. Kącik Dobrego Startu obejmuje:
- Bogdanowicz, M., Link-Dratkowska, E. (2020). Vademecum dla Nauczycieli. Dobry start według profesor Marty Bogdanowicz.
- Bogdanowicz, M., Link-Dratkowska, E., Tatol, K.H., Tomaszewska, M. Z. (2020). Kącik Dobrego Startu w Przewodnik Metodyczny dla każdej grupy wiekowej.
- Bogdanowicz, M., Link-Dratkowska, E., Tatol, K.H., Tomaszewska, M. Z. (2020). Planeta dzieci – wyprawka na dobry start dla każdej grupy wiekowej.
2022
Publikacje naukowe
Rozdziały w książkach
- Bogdanowicz M. (2022), Dobry dotyk - dobry jak powietrze, [w:] red. n. E. Pisula, J. Błeszyński, D. Podgórska-Jachnik Poszukiwanie dróg zagubionych w rzeczywistości, Księga poświęcona Profesorowi Tadeuszowi Gałkowskiemu, WN Scholar, Warszawa, s. 340-364
- Bogdanowicz M. (2022), Był po prostu Mistrzem, [w:] red. E. Pisula, J. Błeszyński, D. Podgórska-Jachnik Poszukiwanie dróg zagubionych w rzeczywistości, Księga poświęcona Profesorowi Tadeuszowi Gałkowskiemu, WN Scholar, Warszawa, s. 72-73