Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Relacja z projektu "Ortobaśnie" -
Dyslektyk pisarzem? Tak?! TAK!!
Co łączy M. Twaina, E. Hemingwaya, A. Christie, Ch. Dickensa, H. Ch. Andersena? Wszyscy byli pisarzami i podobno wszyscy mieli dysleksję. Mówi się, że dysleksja to dar, bo osoby, które ją mają, wykazują niezwykłe zdolności, ogromną wyobraźnię, umiejętność myślenia obrazami, które warte są tysiąca słów, ale też wielką odwagę, żeby mierzyć się ze światem.
3 kwietnia w Wałeckim Centrum Kultury spotykaliśmy się na podsumowaniu PROJEKTU ORTOBAŚNIE, który realizowany był przez kilka tygodni na zajęciach korekcyjno-
Projekt powstał w naszym Oddziale, a patronat objęła Miejska Biblioteka Publiczna w Wałczu. Chcieliśmy, aby uczeń z dysleksją mógł się przekonać, jak wiele potrafi, pracując indywidualnie i w zespole, bawiąc się i ucząc jednocześnie i mamy nadzieję, że tak właśnie było.
Każda szkoła, drogą losowania, otrzymała jedną zasadę ortograficzną, która na czas realizacji PROJEKTU stała się prawdziwym wyzwaniem. Zespoły z SP1, SP 4, SP 5, SP w Gostomi, SP w Szwecji, SP w Różewie pracowały przez kilka tygodni według ustalonego planu. Najpierw trzeba było stworzyć bank słów do pracy, wybierając ze słownika ortograficznego piętnaście wyrazów z wylosowaną trudnością ortograficzną. Potem wykonać tzw. ortogramy, czyli karteczki z zapisanymi wyrazami i zaznaczoną na kolorowo trudnością ortograficzną. Kolejny etap to opracowanie mapy myśli na temat baśni. Ta część pracy wymagała nie tylko przypomnienia, jakie charakterystyczne elementy zawiera baśń, ale też opanowania umiejętności tworzenia mapy myśli, która jest znakomitym sposobem na powtarzanie każdego materiału. Mając do dyspozycji wykonane wcześniej ortogramy oraz mapę myśli, uczestnicy mogli już układać swoją baśń. Długość tekstu była dowolna, powinna jednak zawierać wszystkie piętnaście ortogramów oraz elementy właściwe dla tego gatunku literackiego. To był chyba najtrudniejszy etap: połączenie pomysłów uczestników w interesującą, logiczną i spójną całość. Przy okazji można było nauczyć się uważnie słuchać, z szacunkiem odnosić do pomysłów kolegów i koleżanek i wspólnie podejmować decyzje. Kolejny etap wymagał uruchomienia wyobraźni plastycznej i stworzenia ilustracji do baśni, a potem umieszczenia na niej wszystkich ortogramów.
Ostatni etap PROJEKTU to publiczne odczytanie baśni, które miało miejsce 3 kwietnia w WCK. Wybraliśmy ten termin z uwagi na fakt, że 2 kwietnia przypada Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci. Chcieliśmy w ten sposób uhonorować młodych twórców i ich pracę, której efektem jest wydana w nakładzie 50 egzemplarzy książeczka pt. „Ortobaśnie”. Otrzymał ją każdy uczestnik projektu. Można ją też wypożyczyć w Miejskiej Bibliotece Publicznej.
Dziękujemy uczniom i nauczycielom za podjęcie wyzwania i udział w PROJEKCIE, WCK za pomoc w zorganizowaniu spotkania podsumowującego, p. Bogdanowi Pakocy za projekt i skład komputerowy książeczki, sponsorom za możliwość wydrukowania „Ortobaśni” w Drukarni „Pojezierze”. Szkoda tylko, że zaproszeni goście nie dopisali, cóż, może następnym razem, bo nie zamierzamy na tym poprzestać.