Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Pytanie
Czy uczniowie z CAPD mogą otrzymać diagnozę o dysortografii / dysleksji?
Odpowiedź eksperta
Odpowiadając na Pani maila, posłużę się szerokim cytatem z wypowiedzi Pani Profesor Marty Bogdanowicz:
- słuch muzyczny i słuch fonemowy (odbiór dźwięków mowy) to dwie różne strony funkcjonowania mózgu, ich podłoże stanowią inne półkule mózgowe,
- wady słuchu jak niedosłuch, głuchota to skutek zaburzeń na poziomie obwodowym – części obwodowych systemu słuchowego (ucho) – tym się zajmuje laryngolog, foniatra, surdologopeda. W tych przypadkach wszczepia się implanty do ucha, nie rozpoznaje się dysleksji.
Natomiast Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego to nieprawidłowa obróbka odebranego już dźwięku na poziomie centralnym, czyli podczas transmisji do mózgu (kanał wielkokomórkowy?) oraz przetwarzania w korze mózgowej, czyli m.in w ośrodku korowym słuchowym. Powoduje to zaburzenia różnicowania głosek, zaburzenia rozwoju mowy – SLI, oraz dysleksję
Wniosek:
Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego nie wyklucza dysleksji, jak również absolutny słuch muzyczny.
☛Tutaj link do pełnej wypowiedzi