Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
W dniach od 23 do 27 października 2017 roku po raz pierwszy w Szkole Podstawowej nr 1 w Olsztynie zostały przeprowadzone różnorodne działania w ramach obchodów Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji.
Głównymi celami było:
Ważnym celem było inspirowanie uczniów do pokonywania własnych trudności w nauce, a także odkrywanie zdolności i talentów, pomimo istniejących ograniczeń.
Cele szczegółowe:
Wszystkie powyższych celów udało się zrealizować w zaplanowanym terminie.
Pierwszego dnia obchodów wszyscy uczniowie klas I – III zostali zapoznani z baśniami H.Ch. Andersena. Dodatkowo uczniowie klasy VI udali się z wizytą do klasy I oraz oddziału „0” w ramach akcji „Dzieci czytają dzieciom bajki terapeutyczne”. Tego również dnia na korytarzu szkolnym zawisły gazetki związane z tematyką dysleksji. Chętni rodzice korzystali z porad nauczyciela terapii pedagogicznej i logopedii.
We wtorek 24 października 2017 roku podczas zajęć terapii pedagogicznej uczniowie zarówno sami czytali, jak również słuchali bajek terapeutycznych. Dodatkowo zostały im zaprezentowane ćwiczenia ruchowe na każdy dzień tygodnia do samodzielnej pracy w domu i w szkole. Kolejnym wydarzeniem było wspólne dyktando pisane przez grupy uczniów, które potem mogli samodzielnie sprawdzić. W gabinecie logopedy wystawione zostały różnorodne pomoce terapeutyczne, które uczniowie chętnie wypożyczali podczas zajęć świetlicowych. Dodatkowo uczniowie klas IV -
Kolejnego dnia ogłoszony został konkurs plastyczny dla klas starszych pt. ”Znani ludzie z dysleksją” dodatkowo uczniowie mogli poczuć się jak pisarze samodzielnie tworząc baśń w ramach konkursu „I Ty możesz zostać Andersenem”. Oprócz tego dzieci przebywające na świetlicy szkolnej wraz z opiekunami miały do dyspozycji wiele gier i zabaw ortograficznych. Dodatkowo podczas długich przerw uczniowie wszystkich klas chętnie odwiedzali pokój psychologa szkolnego, gdzie mogli trenować swój umysł i funkcje poznawcze.
W czwartek 26 października 2017 roku od rana na świetlicy szkolnej odbywały się turnieje memory. Logopeda przeprowadziła w młodszych klasach zajęcia z profilaktyki logopedycznej – „Gimnastyka buzi i języka”. Uczniowie pod opieką nauczycieli terapii pedagogicznej i logopedii przybliżali tematykę dysleksji swoim kolegom i koleżankom. Podczas zajęć terapii pedagogicznej odbył się konkurs na najciekawszy wskaźnik do czytania. Ponadto w oddziale „0” przeprowadzony został test przesiewowy ryzyka dysleksji. Tego również dnia ponownie uczniowie zbierali się w gabinecie psychologa gdzie ćwiczyli żonglowanie. Na języku polskim dużą radość sprawiło układanie krzyżówki z hasłem DYSLEKSJA.
Piątek 27 października, był ostatnim dniem Tygodnia Świadomości Dysleksji w naszej szkole. W tym dniu uczniowie klas młodszych wykonali prace plastyczne pt.:” Mój ulubiony bohater baśniowy”. Rodzice opowiadali bajki ze swojego dzieciństwa swoim podopiecznym, okazało się , że jest wiele ciekawych i nieznanych wcześniej bajek. Podczas zajęć terapii pedagogicznej uczniowie słuchali bajek terapeutycznych (audiobook). Klasa IIIa wybrała się do pobliskiej biblioteki aby odkryć magię pisma.
W tym dniu podsumowaliśmy wszystkie działania prowadzone na terenie szkoły. Okazało się , iż dzięki tym działaniom uczniowie dowiedzieli się , czym jest dysleksja. Uczniowie okazują więcej empatii wobec koleżanek i kolegów mających trudności w nauce. Rodzice otrzymali wskazówki do pracy z dzieckiem w domu, a także mogli w sposób bardziej otwarty i przyjazny porozmawiać ze specjalistami pracującymi na terenie naszej szkoły. W trakcie zebrań nie zawsze mają czas na takie rozmowy. Uważamy, że taki tydzień powinien być powtarzany cyklicznie w ciągu roku szkolnego.
Organizatorzy :
Beata Opałka -
Małgorzta Marchlik -