Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Strona główna     O nas     Co robimy     Kontakt     FAQ


 Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji

w Szkole Podstawowej w Częstkowie

 


W dniach 2 - 6 października 2017 roku w Szkole Podstawowej w Częstkowie po raz czwarty obchodziliśmy Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji, tym razem pod hasłem: „Uczeń z dysleksją też czyta książki!”. Jego celem było przybliżenie całej społeczności szkolnej problematyki dysleksji, zaprezentowanie sposobów udzielania pomocy uczniombze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, a także promowanie w środowisku lokalnym idei szkoły przyjaznej uczniom z dysleksją. W związku z tym działania skierowane zostały do trzech grup odbiorców: uczniów, rodziców i nauczycieli.


Obchody rozpoczęliśmy od przygotowania gazetki informacyjnej dla uczniów i rodziców, dotyczącej dysleksji rozwojowej.

3 października odbyły się konsultacje dla rodziców "Wszystko, co powinniśmy wiedzieć o dysleksji", które poprowadziła pani pedagog. Można było dowiedzieć się między    innymi: Czym jest dysleksja rozwojowa? Co może zrobić rodzic? Jak pracować z dzieckiem dyslektycznym?

4 października nauczycielka języka polskiego, organizatorka szkolnych obchodów ETŚD uczestniczyła w Pomorskiej Konferencji „Uczeń z dysleksją w szkole … i co dalej?” zorganizowanej przez Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku oraz Polskie Towarzystwo Dysleksji.

5 października nasza szkoła zmieniła się w cudowną Krainę Baśni. Wszystko za sprawą Dnia Baśniowych Bohaterów. Po szkolnych korytarzach przechadzały się Księżniczki, Calineczki, Dziewczynki z zapałkami. W ławkach zasiedli Rycerze, Czarnoksiężnicy,                 Pasterze. Lekcje prowadzone były przez Elsę z Krainy Lodu. W całej szkole panowała niesamowita atmosfera. Tego dnia odbył się również Szkolny Konkurs Czytelniczy "Kochamy baśnie braci Grimm". Wzięło w nim udział 11 uczniów z klas II - VII. Uczestnicy rywalizowali w konkurencjach o różnym stopniu trudności: odpowiadali na pytania, rozpoznawali bohatera baśni na podstawie opisu, dopasowywali obrazek do konkretnego utworu. Nad prawidłowym przebiegiem konkursu czuwała komisja. Po rozegraniu wszystkich konkurencji wyłoniono zwycięzców.

Zostali nimi:


Klasy II-III
I miejsce - Amelia Skrzypkowska (klasa II)
II miejsce - Alicja Gołko-Sulińska, Martyna Wojewska (klasa III)
III miejsce - Maksymilian Lesner (klasa II)

Klasy IV-VII
I miejsce - Karolina Bergman (klasa VII)
II miejsce - Antonina Kaźmierczak (klasa IV)
III miejsce - Agata Naczk (klasa VI).

Dodatkowo przez cały tydzień na wybranych lekcjach czytaliśmy baśnie J.H.Andersena oraz braci Grimm, organizowaliśmy  zabawy ortograficzne, matematyczne, a także ćwiczyliśmy paluszki podczas zajęć metodą origami. Tworzyliśmy również Ranking Książek Kochanych. Uczniowie wskazali następujące pozycje: Ewa Nowak „Pajączek na rowerze”; Marcin Szczygielski „Za niebieskimi drzwiami”; Astrid Lindgren „Bracia Lwie Serce”; Jan Brzechwa „Akademia Pana Kleksa”; Anna Czerwińska-Rydel „Lustra Johanny”; Rick Riordan „Czerwona Piramida”, „Olimpijscy Herosi”; Todd Burpo, Lynn Vincent „Niebo istnieje... Naprawdę!”; Eden Simon David „Dzikie królestwo”.


6 października odbył się apel podsumowujący naszą tygodniową akcję. Ogłosiliśmy wyniki Szkolnego Konkursu Plastycznego "Kochamy baśnie braci Grimm”. Laureatami zostali:
I miejsce - Seweryn Dorsz (klasa II), Karolina Bergman (klasa VII), Nina Kaźmierczak (klasa VII)
II miejsce - Mikołaj Mielke (klasa II)

III miejsce - Antoni Wasielke (klasa II).


Warto dodać, że obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji przyczyniły się do znacznego wzrostu wiedzy o zagadnienia dotyczące specyficznych trudności w uczeniu się. W związku z tym cieszyły się uznaniem zarówno uczniów, rodziców, jak i nauczycieli. Podczas imprezy panowała wspaniała atmosfera, integrująca całą społeczność szkolną.


Na koniec pragnę podziękować wszystkim uczniom, rodzicom  i nauczycielom za tak aktywne włączenie się w przygotowanie obchodów Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji. Zorganizowanie tylu ciekawych zajęć nie byłoby możliwe, gdyby nie otwartość i współpraca całej społeczności szkolnej.  Można zatem śmiało stwierdzić, że cele akcji zostały osiągnięte. To istotne, gdyż dzieci dyslektyczne często borykają się z wieloma problemami, wynikającymi z ich dysfunkcji. Dlatego ważna jest nie tylko świadomość istnienia dysleksji, jej symptomów, ale także wiedza o tym, jak sobie z nią radzić.


Organizator: Iwona Białas-Rychlak




















PARTNERZY Mail: ptd@ptd.edu.pl